Stara verovanja i kultovi na Balkanu

Stari posmrtni kultovi na Balkanu

Tema smrti i umiranja danas  je krajnje neprijatna i morbidna većini te mnogi izbegavaju uopšte da se bave time a kamoli da upražnjavaju stare običaje pri sahranama, parastosima i zadušnicama. Savremeni čovek na Balkanu “nema vremena” za to, i smatra da su stari običaji i rituali rezervisani za neka “davno prošla vremena”. Medjutim, iako takvi običaji i verovanja čine jednu kulturu autentičnom i održavaju “oganj” njenog postojanja, ne postoji i dalje neko dublje interesovanje za proučavanjem ovih verovanja. Takodje, arogancija i gordost savremenog čoveka prema posmrtnim kultovima samo stvara još veći jaz u razumevanju (sopstvene) smrti i naravno potreba umirućih. Sve manje ljudi ide u posete umirućima, na sahrane, parastose i bilo koji pomen i obred u čast smrti i kulta predaka. Na ovaj način stvara se neurotični strah od smrti, strah od gubitka voljenih, strah od razdvajanja i sl.

S druge strane, imamo sve veća interesovanja vezana za ove teme ali na jedan prozaičan  način – kroz čitanje knjiga od svetskih autora o “životu posle smrti” i sličnim temama, ili pak u sujevernom smislu – odlaskom kod vračara za savete i slično. Medjutim u svemu ovome gubi se i smisao i razumevanje prirode samih obreda.

Da su drevna “narodna verovanja”, ili kako ih naši etnografi do sredine 20 veka nazivaju “narodnom religijom”, posve izmenjena i modifikovana hrišćanstvom, ipak se u etosu naroda zadržao suptilni “duh predaka” kroz  obreda koji se i danas upražnjavaju.

Zanimljivo je da uporedjujući staru “narodnu religiju” sa ovih naših podneblja sa savremenom ezoterijom i tibetanskom budističkom tradicijom uočavamo neverovatne sličnosti, koje nedvosmisleno ukazuju na kolektivna univerzalna iskustva ljudi koja su se vremenom pretočila u verovanja i obrede sa dugom tradicijom.

Istočna srpska tradicija je veoma bogata verovanjima i detaljnim obrednim ceremonijama u vezi smrti, umiranja i neraskidivo povezana sa kultovima predaka. Praznici kao što su Badnje veče, Božić, Slave i Duhovi, žive su tradicije i danas, ali je njihovo pravo značenje posve nejasno kod onih koji ih upražnjavaju.

U duhu toga, “narodna religija” jasno je “znala” i razlikovala elemente duše, i pre Platona i ostalih filozofa koji su o tome pisali. Dakle, podela duhovnih elemenata u narodnoj religiji je sledeći: a) vegetativna duša – vezana je za fizičko telo; b) dah – “nevidljiva” duša koja izlazi iz tela sa poslednjim dahom čoveka; c) duhovni duplikat – koji može da napusti telo, što bi mi danas nazvali astralni dvojnik.

Iz ugla savremene ezoterije ovakva podela nematerijalnih elemenata čoveka je sasvim korektna, i danas je u upotrebi.

Na ovim našim podnebljima, u okviru kulta mrtvih i predaka, sačuvani su obredi koji imaju za cilj – lagodan i bezbedan prelazak Duša na “onaj svet” što ukazuje na svest o potrebama umirućih, njihovu negu i brigu, kao i mesto u porodičnom kultu. Pa i sama fraza “Bog nek (mu) prosti” kako to lucidno zapaža prof. Čajkanović, ne odnosi se na oprost grehova, već na molbu za pomoć preminulom da lakše predje u druge svetove, da ne postane “očajnik” (ovo je star izraz za osobu koja ne može da predje “na drugu stranu”, već očajava i muči se u “prostoru izmedju dva sveta”).

Prof. Ian Svenson (o čijem smo radu i doprinosu u vezi fenomena regresivnih sećanja kod dece pisali) vrlo direktno spominje slučajeve belega na telu kod dece koje su bile posledica mashalizmosa (specifično oštećivanje tela preminulog za koje se smatralo da neće lako preći u svet mrtvih i nači svoj mir; dakle, povampirenih).

Možda se pitate zašto su ove teme značajne za regresoterapiju?

Svaki regresoterapeut je i svojevrsni istraživač fenomena”prelaska iz jednog sveta u drugi”, vodič-terapeut ljudske svesti kroz različite dimenzije realnosti, gde se na tom putu zajedno susreću sa različitim svetovima, figurama, običajima i stanjima.

 

 

 

 


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s